Wednesday, July 18, 2012

همه پنداشتند امّا یکی فکر نکرد که شاید

مروز صبح پیام کوتاه (یا به قول فرهنگستان ادب فارسی، "پیامک") جالبی دستم رسید که دریغ دیدم دوستان را از شنیدنش محروم نمایم: "دستم بوی گل می‌داد؛ مرا به جرم چیدن گل محکوم کردند؛ امّا هیچ کس فکر نکرد که شاید من یک گل کاشته باشم – ارنستو چه‌گوآرا".  بی‌اختیار یاد صد و شصت سال تاریخ بهائیان در ایران افتادم.  نگاهی بیندازیم ببینیم که شاید بتوان به نحو دیگری هم اندیشید:
باب را گفتند ابتدا ادّعای بابیت کرد و سپس مهدویت و سپس قائمیت و سپس مظهریت و سپس الوهیت؛ کسی فکر نکرد که شاید از فضل بی‌پایان خداوند است که خورشید را امر می‌فرماید از افقی طلوع کند که زمین اندک اندک گرم شود تا تحمّل شدّت گرمای خورشید در میانهء آسمان را داشته باشد؛ و حضرت باب نیز اگر از ابتدا مأموریت الهی‌اش را که مظهریت باشد مطرح می‌فرمود، احدی تحمّل آن را نداشت؛ همانطور که حضرت محمّد نیز سه سال صبر کرد تا بیان مأموریت فرمود و سپس به تدریج امرش را گسترش داد؛ همانطور که حضرت مسیح حواریون را یکی به یک انتخاب کرد تا بتواند آنها را تحت تعلیم گیرد و تدریجاً مأموریت خود را آشکار سازد.
باب را گفتند بی‌جهت ادّعای قائمیت کرده؛ امّا یکی نگفت بیایید تحقیق کنیم شاید همان موعود محبوب ما باشد که قرنها در انتظارش روزشماری کنیم و به یادش از جای برخیزیم؛ شاید که به انتظار ما پایان داده باشد.
بهاءالله را گفتند که چرا در لوح ملکه از او تعریف کردی؟ امّا یکی فکر نکرد که شاید ملکه در سپردن امور به دست جمهور و لغو برده‌داری در جهت ارادهء الهی حرکت کرده و مورد تأیید حق تعالی قرار گرفته باشد؛
بهاءالله را گفتند که در اسرائیل سُکنی گزیده و در جهت ایجاد حکومت این کشور بر خلاف مسلمین قدم برداشته؛ امّا یکی فکر نکرد که او به ظاهر به حکم دو سلطان به آنجا فرستاده شد و در واقع به ارادهء الهی به آن اقلیم برده شد و بشارات حضرت رسول اکرم و ائمّه و سایر مظاهر ظهور تحقـّق یافت؛ یکی نیندیشید که شاید این همان محبوب آفاقی باشد که همه در انتظارش بودیم؛ اینک آمده تا ما را به ملکوت الهی رهبری کند.
بهاءالله را گفتند چنین و چنان گفته و ادّعای خدایی کرده؛ امّا یکی نگفت بیایید بخوانیم ببینیم چه گفته و چه راه حلـّی برای مشکلات جهان داده؛ شاید همان کسی باشد که باید زمین را پر از عدل و داد کند؛ شاید همان کسی باشد که خداوند به کمک ما فرستاده تا از فلاکت و نخوت و چنددستگی رهاییمان دهد و به سوی وحدت رهنمونمان سازد.
عبدالبهاء را گفتند چرا از حکومت انگلیس لقب "سِر" گرفتی؟ شاید که با انگلستان سَر و سِرّی داری! امّا یکی نیندیشید که شاید انبار کردن غلـّه در موسم فراوانی و تقسیم آن میان مردم در زمان قحطی، عملی نیک‌خواهانه بود و دولت انگلیس هم به علـّت این عمل انساندوستانه به حضرتش لقب "سِر" اعطاء کرده است.
بهائیان ایران را گفتند در لفـّافهء اقدامات توسعهء اجتماعی و اقتصادی قصد تبلیغ و منحرف کردن مسلمانان را دارید؛ امّا یکی فکر نکرد که شاید به حکم مولایشان در جهت آبادانی ایران و کمک به مردم محرومی قدم برمی‌دارند که نیاز به همراهی آنان دارند؛
جوانان شیراز را گفتند که قصد منحرف کردن مردم را داشتید؛ امّا یکی فکر نکرد که شاید به دیدار سالمندان رفتن و برایشان کتاب خواندن و به بچّه‌ها سرود یاد دادن و آنها را از بازی در خیابانهای کثیف گرد آوردن و در پارکی به خواندن و نوشتن سرگرم کردن حرکتی انساندوستانه باشد.
بهائیان ایران را گفتند با تبلیغ قصد دور کردن مسلمانان از بهشت خدا را دارید؛ امّا یکی فکر نکرد که ببینیم بهائیان چه می‌گویند؛ شاید راهی که اینان می‌روند به همان بهشتی منتهی شود که ما مشتاقش هستیم.
حظیرةالقدسها را گرفتند و ویران کردند که مراکز جاسوسی است؛ امّا یکی فکر نکرد که شاید این مکانها که فاقد هر گونه وسائل جاسوسی یا مدارک و اسناد وطن‌فروشی است، مراکز عبادی باشد و محل اجتماعات روحانی و صحبت‌های معنوی و رسیدن به سرمنزل مقصود که جز ساحت خدای نباشد.
قبرستانها را خراب کردند که به نوعی هویت بهائیان است؛ امّا یکی فکر نکرد که اینان گروهی انسانها بودند که به کسی بدی نکردند، مالی کسی را نخوردند، در جهت نیکخواهی و نوع دوستی قدم برداشتند و راهی دیار ابدی شدند.
قبرستانها را خراب کردند که همین اینان بودند که مسلمانان را به بهائی شدن تشویق کردند؛ امّا یکی فکر نکرد که آن کس که مسلمانان را به سوی بهشت خدا خواند، ارواح اینان بودند و حال اینان مأموریت خود را که مرکب روح بودند به پایان بردند و در زیر خاک آرمیدند.
دانشجویان را از دانشگاهها اخراج کردند که اینان درس بخوانند و جامعهء بهائی ریشه گیرد و از بهر مسلمانان مطلوب نباشد؛ امّا یکی فکر نکرد که اگر جوانان بهائی درس بخوانند بر تحصیل‌کردگان باوفای این مرز و بوم افزوده شود و در جهت ایرانی آباد قدمها بردارند.
امّا، وقتی پیام کوتاه مزبور را برای دوستی فرستادم او در جوابم این شعر را فرستاد:
ما پاکدلانیم و با کس کینه نداریم
شهریست پر از دشمن و ما با همه یاریم
ما برگ درختیم پر از میوهء طوبی
هر رهگذری سنگ زند باک نداریم
             
Unknown

12 comments:

  1. بهتر بود جناب عالی، جواب مردم را تو وب لوگ تون میدادید تا اینقدر هر روز سفسطه بازی کنید! . حالا یه سوال کوچیک، راستی‌ راستی‌ اینا ادعای الوهیت داشتن یا نه‌؟ شما جواب دارید ؟ فقط بگو اره یا نه‌ ؟ سخته ؟

    ReplyDelete
  2. Dear Jafar, if you had read the writings of The Bahai Faith yourself, you already had the answer. However, when you just "follow" without investigating for yourself, you end up asking such questions.
    Bahaullah says "For God is, in His Essence, holy above ascent and descent, entrance and exit; He hath through all eternity been free of the attributes of human creatures, and ever will remain so. No man hath ever known Him; no soul hath ever found the pathway to His Being. Every mystic knower hath wandered far astray in the valley of the knowledge of Him; every saint hath lost his way in seeking to comprehend His Essence. Sanctified is He above the understanding of the wise; exalted is He above the knowledge of the knowing! The way is barred and to seek it is impiety; His proof is His signs; His being is His evidence."
    As for His station, feel free to read "THE DISPENSATION OF BAHÁ’U’LLÁH" (http://reference.persian-bahai.org/en/t/se/WOB/wob-37.html) to find out for yourself.
    Also, you are an intelligent person living in Australia, why don't you open a weblog, share what you believe and who you follow.
    Then I can come over and post some of my thoughts there.

    ReplyDelete
  3. خوب شد بالاخره جواب دادید، من اینگلیسیم به خوبی‌ شما نیست، دادم یکی‌ از بچه‌ها ترجمه کرد. میشه یک محبتی بکنید، به ما آدمای بیسواد بگید، الله ابهی، بها الله، عبد البها و ربّ اعلی یعنی‌ چی‌؟

    ReplyDelete
  4. ر ضمن، شما چرا ما را مسخره می‌کنید ؟ به زور و التماس باید دوتا جواب ازتون بگیریم، کامنت‌ها مون را هم که مصادره می‌کنید. خوب ما چه طوری باید تحری حقیقت کنیم؟ تازه امانت داری هم در بحث نمی‌کنید. این است تربیت بهائیت که قصد دارد دنیا را دگرگون کند ؟

    ReplyDelete
  5. Dear Jafar, you don't need to come here to find out what " الله ابهی، بها الله، عبد البها و ربّ اعلی یعنی‌ چی‌؟"
    I am sure in Australia there are some Baha'is who do speak Farsi and can explain all that you need.
    Or I am sure what Google is, use it.

    ReplyDelete
  6. Also dear Jafar, it sounds like "you " are the one who is still fast sleep or most likely are pretending.
    NOW you want to "investigate"?
    What is that you need to know?
    All your questions and accusations have been answered many many times.
    I am sure these sites are not filtered in Australia.
    http://www.aeenebahai24.info/. or
    http://www.donyayebahai34.info/
    If you want to have a "discussion" in Farsi, please go to http://www.donyayebahai34.info/discussion-room

    ReplyDelete
  7. خوب عزیزم، چرا یه دفعه برق میگیره شما را تا توش میمونی؟ جواب نداری بدی، توب و تشر و تهدید و ارعاب میکنی‌؟ ما کم میگیم ولی‌ سعی‌ می‌کنیم بزنیم تو خال. شما با این همه عکسو دفتر دستکت یه سوال ساده را طفره میری. روز اول هم گفتم، پاشو برو روضه نه‌ خون عزیز من. ما پنبه را با فولاد جواب میدیم. شما میدونی‌ جواب ببدی همه کاسه کوزت با دو تا کلمه بهم ریخیت. حالا شما به ما میگی‌ فکر نکردن!

    ReplyDelete
  8. Dear Jafar, You need to ask "the boys" to learn how to translate and then come back here.
    توب و تشر و تهدید و ارعاب comes from you and "the boys" who can't translate. I simply directed you to find the answers you were seeking.
    Btw, if you are not happy here, I am sure there are other websites / blogs you go to.
    Maybe you can ask one of "the boys" to help you start your own blog.

    ReplyDelete
  9. بیا دوباره طفره رفتی‌، صیهونیستی عمل کردی. عالیجناب، من چهار تا کلمه را خواستم شما ترجمه کنید. شما معنی‌ این کلمات را میدونی‌ یا خودت را زدی به خواب خرگوشی؟ عزیز من اگر نمیدونی‌ بده یکی‌ از دوستان برا تون بگه، شما هم به ما بگو. طفره هم نرو، وقت هم تلف نکن، خودت هم را به اون را نزن. ببین همینه که جمهوری اسلامی با آدمایی مثل شما اینجوری برخورد میکنه والا. شما هم یک کم خودت به پندار، فکر کن، اندیشه کن، طفره و توهین به‌‌‌ مردم نکن. من هم تا جواب معقول نگیرم، با اجازه، اینجا مهمان جناب عالی‌ هستم.

    ReplyDelete
  10. لیلی زن بود یا مرد؟
    خواب ان است که بعد از ۱۶۷ سال هنوز سوال میکند الله ابهی، بها الله، عبد البها و ربّ اعلی یعنی‌ چی‌؟

    ReplyDelete
  11. نه‌ عزیزه برادر مهران عزیزی عزیز ، خواب آن است که طفره میره، برا اینکه خودت میدونی‌ محکومی. حالا شما همش مظلوم نمایی و عوام فریبی و اغتشاش کن. وقتی‌ اول پرسیدم آیا بحث "الوهیت" بود، شما باز طفره رفتی‌ که جواب ندی و یه سری مردم را هم احمق حساب کردی، شوخی‌ و توپ زدی که موضوع را به‌‌‌ گند بکشی. بابا دست از روضه خونی بردار، اخونده‌ها از شما کلی‌ مفت خوری را بهتر بلد هستن.

    ReplyDelete
  12. Dear Jafar , I posted a link for a site / forum for you where you can ask what you want in farsi and read in farsi.
    Also you don't need me to explain "الوهیت" to you.
    You have a brain, I hope, so use it.
    Read, investigate for yourself and decide for yourself.
    Why do you need me to explain "الوهیت" or الله ابهی، بها الله، عبد البها و ربّ اعلی to you? For someone who lives in Australia, you have access to a lot of sites, Baha'i and non Baha'i.
    That time, when people just "followed" is over.
    We don't need مرجع تقلید، آخوند.
    مفت خوری ? I work for living. Unlike some people !!!! I don't get paid for my posts.

    ReplyDelete

O SON OF MY HANDMAID!

  O SON OF MY HANDMAID! Guidance hath ever been given by words, and now it is given by deeds. Every one must show forth deeds that are pure...